Sunday 5 June 2011

foo fighters : a living legend (part 1)

Salam, untuk entri pertama aku ni, aku write serba sedikit pasal band kesayangan aku.hee. foo fighters. Mungkin ada yang tahu dan tak tahu pasal band ni(pasal layan bibier kot?). Tapi bagi aku band ni kira my all time peberet lorh. Ok, band post-grunge ni ditubuhkan pada tahun 1994 oleh en. Dave Grohl(drummer nirvana), selepas pemergian frontman Nirvana, en. Cobain yang telah tertelan peluru.

Pada awalnya, band  ini bermula sebagai one-man project dan nama foo fighters itu diambil dari fenomena UFO yang berlaku ketika perang dunia ke-2. Sebenarnya, time en. Dave masih drummer Nirvana dulu-dulu, bila ada waktu senggang je, dia rajin cipta lagu. Tapi dia tak pernah suggest kat Kurt plak untuk nyanyi lagu dia. Nak tau nape? Pasal die respek @ segan yang amat terhadap en. Cobain. Memetik kata-kata beliau tentang en. Cobain:

"I was in awe of frontman Kurt Cobain's songs. And intimidated. I thought it was best that I keep my songs to myself."

Bagi en. Dave Grohl ni baik dia simpan je la lagu-lagu yang dia tulis tu dari digelakkan en. Cobain. Selepas pembubaran Nirvana, en. Dave Grohl terus rekod 12 dari 40 lagu yang ditulisnya dan serah kepada member kamceng dia suruh "passing-passing" kat orang dalam industri.Ada beberapa record label berminat dengan demo tu.jadi si Dave ni excited nak form band untuk support demo tu. First sekali dia invite former band mate Krist Novoselic untuk join tapi beliau refused.So, pas cari punya cari, dapatlah beberapa anggota:


Dave Grohl – lead vocals, rhythm and lead guitar, drums
Nate Mendel – bass guitar 
Pat Smear – rhythm and lead guitar (1995–1997, 2006–present)
William Goldsmith – drums, percussion (1995–1997)


Album pertama Foo Fighters

Bila line-up sudah ok, diorang  pun record first album. "This is a call" adalah single pertama band ni dari album pertama mereka "FOO FIGHTERS".



to be continued..





2 comments: